Solitarie du Figaro 2017


21 czerwca 2017 roku, kapitanowie Solitarie Le Figaro Urgo, po czwartym etapie przekroczyli linię mety w prestiżowym wyścigu żeglarskim w Dieppe.

24 czerwca odbyło się oficjalne wręczenie nagród dla kapitanów i można było spotkać wszystkich uczestników. Tego dnia właśnie wybraliśmy się do Dieppe, ale... niestety nie było nam dane wzięcia udziału w tej głównej uroczystości. Za to, dostaliśmy zaproszenie od właściciela firmy Faun i mogliśmy wejść tam, gdzie inni turyści mogli tylko pomarzyć.

Jako nieliczni z zebranych mogliśmy przejść za barierkę, ba a nawet mogliśmy wejść na pokład łodzi, potrzymać ster i zwiedzić kajutę. Wrażenia niesamowite. Na zakończenie krótkiego spotkania, bo czas niestety nas bardzo gonił, razem z właścicielem firmy wznieśliśmy toast lampką szampana, za przychylne i łagodne wiatry.

A teraz trochę o samym wyścigu.

Wyścig składał się z czterech etapów:
Etap 1- od 4 czerwca do 9 - wyjazd z Pauillac/Boreaux do Gijon w Hiszpanii;
Etap 2- od 10 czerwca do 13 - wyjazd z Gijon do Concarneau;
Etap 3- od 14 czerwca do 15 - pętla Concarneau - Concarneau;
Etap 4- od 19 czerwca do 21 - Concarneau do Dieppe.


W sumie statki od początku regat, od Bordeaux (4 czerwca), do końca przepłynęły 2185 mil, czyli ponad 4000 km. Najpierw płynęły do Hiszpanii, następnie do Wielkiej Brytanii by na koniec zawitać do Normandii.

Była to 47 edycja wyścigu.

La Soiltarie du Figaro to żeglarskie wyścigi, w którym uczestnicy biorący udział korzystają z takiego samego modelu łodzi. Od momentu powstania stał się jednym z najbardziej popularnych wydarzeń francuskiego żeglarstwa.

Pierwsze regaty odbyły się w 1970 roku i były nazwane l'Aurore co oznacza "o świcie", gdyż wyścigi były zorganizowane przez gazetę o tej samej nazwie. W 1980 roku Le Figaro sponsoruje wyścigi i od tego czasu wydarzenie nosi imię La Solitarie du Figaro.

Założycielami są Jean-Louis Guillemard i Jean-Michel Barrault. Chcieli stworzyć wyścigi żeglarskie, które składałyby się z dwóch etapów i byłby otwarte zarówno dla profesjonalistów jak i dla amatorów żeglarstwa.

Na początku brały udział wszystkie typy statków, jednak po roku 1980 zaczęto projektować wzór łodzi, która miałaby obowiązywać w zawodach. Udało się to dopiero w 1991 roku. Twórcą jest Jean-Marie Finot.

Łódź jest punktem odniesienia dla statków solowych. Tak wygląda ogólny model. Łódka musi być lekka, niska i szybka.




Klasyfikacje
Każdy etap to wyścig z czasem. Każdy etap ma swojego zwycięzcę i każdy uczestnik otrzymuje punkty.

Klasyfikacja kroku: Lista rankingowa zostaje ustalona na zakończenie każdego etapu (po odliczeniu ewentualnych kar i błędów).
Klasyfikacja ogólna: liczona w oparciu o łączny czas etapów. Łódź z najkrócej skumulowanym czasem po wszystkich etapach zostaje ogłoszona zwycięzcą.

Istnieje też ranking żółtodzioba czyli amatorów. Klasyfikacja obowiązuje na takich samych zasadach jak ogólna.

Co roku Radio France nagradza pierwszą łódź, która zaraz po wypłynięciu z Bordeaux, minie boję, która znajduje się około 1,30 min od startu. Bierze się pod uwagę 10 pierwszych łódek. Dostają one punkty i łódź z największą liczbą punktów zostaje zwycięzcą.


Wszyscy uczestnicy przez tych kilka dni są zdani tylko na siebie. Na morzu nie ma zasięgu żadnej linii komórkowej, jest tylko radio. Muszą być przygotowani na każdą ewentualność. Nie może być im straszna żadna choroba czy choćby chwila słabości.

Uczestnicy tegorocznych regat:


I nasza fotorelacja z przedostatniego dnia regat:




















Statek sponsora dzięki, któremu mieliśmy możliwość dokładnego obejrzenia łódki.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Historia pewnej piosenki

Top 10 mojego regionu - Pikardia

Trzy siostry cz.1 - LE TREPORT